Followers

Wednesday, December 31, 2008

RESOLUSI BLOK A DAN B

PERJUMPAAN BERSAMA KAKITANGAN KOLEJ DAN JIK/JTK.
TARIKH : 26 DISEMBER 2008.
TEMPAT : BILIK SERBAGUNA.
MASA : 9.30 MALAM.

1. Pihak yang bertanggungjawab dalam mengendalikan kerja-kerja penyelenggaraan blok A danB.
• Projek penyelenggaraan diselia oleh pihak JPPHB dan pihak kontraktor.
• Pihak kolej hanya diberi kuasa dalam menjalankan kerja-kerja pengawasan.

2. • Notis pengosongan bilik.
• Telah dikeluarkan oleh pihak kolej seminggu sebelum cuti semester setelah diberitahu oleh pihak JPPHP.

3. Pemberitahuan awal kepada penghuni blok A dan B mengenai pendaftaran bilik. Penghuni diberi pilihan untuk memilih untuk mendaftar awal atau lewat.
• Wakil JIK/JTK telah menggunakan sistem pesanan ringkas untuk memberitahu kepada penghuni yang terlibat sebagai makluman awal.

4. Kehilangan barang-barang penghuni blok A dan B.
• Borang aduan dan borang ‘lost and found’ telah disediakan oleh pihak JIK/JTK kepada penghuni yang terlibat bagi membantu siasatan.
5. Pihak JIKJTK telah membuka Kaunter Pusat Khidmat Mahasiswa.
-Bertujuan untuk menerangkan secara ringkas mengenai borang aduan dan keadaan blok A dan B.

6. Kerja-kerja pemantauan di blok A dan B ketika kerja-kerja penyelenggaraan
. • Jadual giliran dibuat oleh JIK/JTK siswi untuk memastikan keselamatan penghuni blok A dan B terjamin.

7. Lokasi penyimpanan barangan yang bukan hak milik penghuni.
• Pihak JIK/JTK telah menyediakan bilik sidang untuk metakkan barang-barang tersebut bagi proses mencarian barangan yang hilang.

PERJUMPAAN KHAS MAHASISWA : ISU BLOK A DAN BLOK B.
TARIKH : 29 DISEMBER 2008.
TEMPAT : BILIK SIDANG.
MASA : 9.30 MALAM.

1. Isu keselamatan penghuni blok A dan B semasa kerja-kerja penyelenggaraan telah dipersoalkan. Oleh yang demikian, pihak kolej hanya membenarkan
waktu kerja-kerja penyelenggaraan akan dilakukan pada waktu pejabat iaitu bermula 8.00 pagi sehingga 5.00 petang bagi menjamin keselamatan penghuni blok A dan B berserta barang-barang penghuni terjamin .
Selain itu, pemantauan akan dilakukan oleh pihak Keselamtan, kolej dan JIK/JTK siswi. Permohonan membuat pantauan rapi telah dibuat kepada pihak Keselamatan Universiti Malaya.

2. Berkenan dengan persoalan bahawa pihak kontraktor dan pekerja memiliki kunci kerana terdapat pelajar melihat pekerja membuka bilik B111, B113 dan B104 di mana aduan telah dibuat oleh Long May Wei. Justeru, pihak pengurusan kolej hanya membenarkan kakitangan kolej sahaja yang menyimpan kunci bilik dan sekiranya pekerja ingin membuat kerja-kerja di bilik, kakitangan kolej sendiri yang membuka bilik tersebut. Selain daripada itu, pemasangan kunci sementara atau selak telah dilakukan oleh Penolong Pengurus Asrama, En Khuzairul bersama-sama beberapa JIK dan JTK dilakukan pada malam 29 Disember 2008 di bilik yang bermasalah.

3. Masalah kebersihan akibat kerja-kerja penyelenggaraan – aduan oleh Mei Shan.
Pihak kontraktor akan membersihkan kerja-kerja penyelenggaraan.
Namun demikian hasil daripada perjumpaan ini, hampir semua penghuni blok A dan B menolak untuk membenarkan pihak kontraktor untuk melakukan kerja-kerja pembersihan. Justeru tugas-tugas pembersihan ini akan dilakukan oleh kakitangan kolej sendiri.

4. Memperoleh semula barangan yang telah hilang.
Kemungkinan barangan yang hilang tersebut berada di dalam bilik lain atau ditempat penyimpanaan barangan di bilik-bilik tertentu. Borang aduan kehilangan akan disiasat bagi mencari barangan tersebut. Satu sesi pengumpulan barang-barang yang dijumpai bukan milik penghuni bilik diadakan di Bilik Sidang bagi memudahkan proses LOST N FOUND sambil diawasi JIK/JTK yang terbabit.

5. Kerosakan tilam dan status penggantian tilam.
Tilam tersebut akan digantikan oleh pihak kolej bergantung kepada stok yang ada kerana ditanggung oleh pihak kontraktor secara berperingkat-peringkat.

6. Pemohonan daripada pelajar agar kerja-kerja pembersihan akan dilakukan sendiri oleh pelajar dan di kawasan koridor dilakukan oleh kakitangan kolej. Sehubungan itu, pihak kolej akan mengarahkan pekerja kolej untuk melakukan kerja-kerja pembersihan di kawasan koridor sebaik kerja penyelenggaraan selesai.

7. Masalah Wireless tidak berfungsi turut dipersoalkan. Pihak Pengurusan Kolej akan memeriksa bagi mengenalpasti masalah dan sekiranya berkaitan dengan system pihak PTM akan mengambil tindakan manakala sekiranya kerana masalah pendawaian pihak kontraktor sendiri akan bertanggungjawab.

8. Pintu kaca di blok B yang ditanggalkan .
Tindakan segera telah dibuat dengan meletakkan kunci bermangga di pintu besi di blok B pada malam 29 Disember 2008 oleh Penolong Pengurus Asrama, En Khuzairul bersama-sama beberapa JIK dan JTK .

9. Tingkap tandas yang ditanggalkan.
Pihak pengurusan kolej dan JIK/JTK telah mendesak pemasangan semula tingkap tersebut dengan kadar segera bagi menjamin keselamatan penghuni blok.
10. Kerosakan lampu di tandas dan langsir di blok A aras 100.
Kerosakan telah diadukan kepada pihak kolej bagi memastikan lampu berfungsi dan langsir dipasangkan pada keesokkan harinya iaitu 30 Disember 2008.

11. Kehilangan barang
Aduan kepada pihak Keselamatan dan dalam proses siasatan. JIK/JTK telah mengadakan perjumpaan bersama Pengarah Keselamatan UM, Tuan Ismail Mohd Hashim dan Encik Zul untuk membantu siasatan

No comments:

UNIVERSITI MALAYA

UNIVERSITI MALAYA

gerak

gerak

KOLEJ KEDIAMAN KETIGA

KOLEJ KEDIAMAN KETIGA